fbpx

[VIDEO] Iubirea de sine și egoismul pozitiv, cu Noela Zaharia

by Anna Musat

Începem seria de interviuri video ”Învață să te iubești” cu Noëla Zaharia, om de comunicare, formator în sfera dezvoltării personale și activist în domeniul învățării pentru viață prin cunoașterea de SINE.

Despre egoismul pozitiv am mai discutat și în articolul despre cum să spui nu, iar cu Noela ne-am mai întâlnit printre litere și în articolul despre burnout, experiență pe care o împărtășim, noi și milioane de oameni. 🙂

Pentru că știm că încă mai sunt persoane care preferă să citească în defavoarea conținutului video, vom publica și un articol cu cele mai importante informații discutate, pe lângă interviul complet.

Toate interviurile sunt filmate în natură, tocmai pentru a lua o gură de aer proaspăt și a ieși un pic din online. Te încurajez și pe tine să ieși în cel mai apropiat parc sau spațiu verde și să te bucuri de acest interviu, sperăm noi, plin de valoare și informații utile.

Dacă preferi conținutul video, enjoy:

Cum arată iubirea de sine?

Este întrebarea cu care încep mereu interviurile din seria ”Învață să te iubești” pentru că fiecare răspuns este diferit și reflectă, de multe ori, principiile din spatele muncii de o viață a persoanei intervievate.

În cazul Noelei iubirea de sine este să te pui pe tine pe primul plan, iar abia după ce ai ”farfuria plină”, să te îndrepți și către nevoile celorlalți. Înainte de a oferi, de a iubi, avem nevoie să facem lucruri pentru noi.

În spatele fiecărei acțiuni pe care le facem pentru ceilalți, avem și noi un beneficiu: ”buna intenție din spatele fiecărei acțiuni”.

În orice gest pe care îl facem pentru alții, avem nevoie să ne ținem măcar pe linia de plutire, să avem vitalitate.

Noela Zaharia

Din ceea ce facem pentru ceilalți, trebuie să fie ceva ce fac și pentru mine. Îmi aduc bucurie și mie, în timp ce ofer și celorlalți. Iar întotdeauna facem lucruri și pentru noi, chiar dacă pare că ne sacrificăm pentru ceilalți.

Iubirea de sine și egoismul pozitiv, cu Noela Zaharia

Dacă renunți la ceva pentru o altă persoană, o faci pentru că ai nevoie de ceva, fie material sau tranzacțional, fie să te simți bine, util, că îți aduci contribuția sau înveți ceva nou. De multe ori nu vedem motivațiile noastre interne sau facem lucruri doar pentru a primi ceva în schimb, așa că este bine să ne analizăm acțiunile și să conștientizăm ce vrem să obținem, ce nevoie avem, de fapt.

Important este să ne gândim că în momentul în care facem ceva pentru celălalt, o acțiune este îndreptată și către noi și pornește de cele mai multe ori din împlinirea unei nevoi personale. Vrem să fim relevanți pentru persoana respectivă, vrem să depășim noi momentul de cumpănă în care ne aflăm uneori. Suferim când ceilalți suferă, vrem să dăm din prea plinul nostru sau poate ne simțim cumva datori. Important este să ne dăm noi seama ce ne determină să facem acel lucru. Orice facem, o facem pentru noi.

Știu că este ușor să te sacrifici pentru alții, iar apoi să arunci vina pe lipsa timpului. Însă dacă vrem să fim sinceri cu noi și să ne iubim cu adevărat, este important să facem constant acest exercițiu de introspecție, să conștientizăm:

  • de ce facem lucruri pentru ceilalți, care este motivația de fapt?
  • ce nevoie reală avem?
  • care este prețul pe care îl plătim? Care este mecanismul prin care ajungem în situații care ne epuizează?
  • cum îți poți satisface nevoia în mod sănătos?

Nu contează ce am făcut în trecut, ce am greșit și nici nu are vreun sens să ne criticăm acum. Important este este să nu persistăm în același comportament care ne-a adus la un moment dat un beneficiu, dar care nu mai este valoros acum. Dacă o viață întreagă ai renunțat la planurile tale pentru a-i mulțumi pe alții, începe acum să-ți satisfaci nevoile emoționale în moduri care îți respectă timpul și energia.

Exercițiu de punere în corp

Se tot vorbește de mindfulness de ceva timp și avem nevoie să trăim în prezent și să ascultăm semnalele corpului. Avem nevoie să revenim constant la noi, să fim în contact cu ce simțim.

Trăim într-o lume care idealizează munca în exces sau agenda aglomerată. ”Trebuie” să avem performanțe profesionale, să facem sport, să avem hobby-uri, să călătorim, să citim, să socializăm. Toate cât mai mult, cât mai des.

Făcând prea multe lucruri, îi neg existența corpului și trag de el. De fapt, îi spun că ”eu sunt important doar pentru că am o minte care mă duce în multe locuri, tu corpule, stai acolo până îți vine rândul.”

Ce înseamnă să te pui în corp?

Pur și simplu acordă atenție fiecărui lucru: ce postură ai, ce simți în corp, simți durere undeva? Unde ești? Cum respiri?

Astfel cobori din cap și nu mai simți nevoia să faci performanță doar de la gât în sus. De multe ori, am observat că exact în momentul prezent, nu există suferință. Suferința este dată de acțiuni din trecut sau proiecții despre viitor.

Încearcă data viitoare când simți multă presiune, stres sau ai multe gânduri să ieși din minte. Analizează-te pe tine în prezent, cum ești acum? Cum se simte corpul tău? Ești în pericol real? Îți aduce vreun beneficiu să te gândești la trecut sau viitor? Vei conștientiza că, de cele mai multe ori, ACUM ești bine.

Cât de des să faci acest exercițiu?

În lucrul cu mine și cu clienții am mai multe principii, iar unul dintre ele este Tiny Habits. În traducere, ar însemna lucruri mărunte. făcute repetitiv. Obiceiuri bune, repetate.

Este o disciplină care se învață, la fel ca spălatul pe dinți. În timp, îți va intra în reflex să te pui în corp înainte de fiecare întâlnire, să te detașezi de alte lucrui și să fii prezent.

Cele 6 nevoi umane de bază

Sursă foto: Four Hats Coaching (unde poți face și un test)

Cloé Madanes este profesor de terapie familială și strategică și unul dintre inițiatorii abordării strategice a terapiei familiale. A scris 8 cărți de succes, printre care Strategic Family Therapy, Relationship Breakthrough, The Secret Meaning of Money sau Sex, Love and Violence.

1. Nevoia de siguranță – predictibilitate

Avem nevoie, înainte de toate, să ne simțim în siguranță în mediul în care trăim și în relațiile apropiate. Fiecare om trebuie să aibă un minimum de siguranță, acoperiș deasupra capului, să știi ce vei mânca, să știi că poți obține servicii medicale dacă ai nevoie și să știi că cei din jur nu te vor pune în pericol.

Cuvinte cheie: confort, siguranță, predictibilitate, protecție, stabilitate.

2. Nevoia de nesiguranță – provocări

În opoziție cu siguranța, avem nevoie de aventură și provocări. Avem nevoie și de varietate și de experiențe noi. Unele persoane își pot satisface această nevoie doar dacă citesc sau se uită la TV, pe când alții au nevoie de sporturi extreme, provocări mari și adrenalină.

Cuvinte cheie: schimbare, instabilitate, frică, haos, aventură.

3. Nevoia de semnificație – stima de sine

Fiecare om are nevoie să se simtă important, dorit, să fie util, văzut. De cele mai multe ori ne comparăm cu alții și facem clasamente, astfel încât să vedem unde ne poziționăm în raport cu ceilalți. Unde suntem pe primul loc?

Ne putem împlini această valoare prin a realiza ceva important, a construi ceva frumos sau prin a-i trage pe alții în jos sau a-i desfința. Evident, ideal ar fi să construim noi ce ne dorim și să fim în medii în care suntem apreciați și importanți.

Cuvinte cheie: importanță, mândrie, standarde, performanță, competiție, evoluție, realizări.

4. Nevoia de iubire și conexiune

Cu toții ne dorim să fim iubiți și sperăm să avem relații frumoase. Dezvoltarea copiilor depinde de iubirea și afecțiunea primite, iar pe măsură ce înaintăm în vârstă, această nevoie nu dispare. Relațiile sunt esențiale pentru o viață fericită și chiar dacă nu avem un partener sau o parteneră de viață, ne putem satisface nevoia prin relațiile de prietenie și familiale.

Iubirea trebuie oferită din convingere, din suflet, nu doar pentru a primi înapoi, dar trebuie să învățăm să o primim, să acceptăm complimente, să putem fi vulnerabili în fața celor dragi.

Sunt destul pentru mine. Sunt destul pentru ceilalți.

Cuvinte cheie: căldură, pasiune, echipă, dorință, emoție.

5. Nevoie de creștere

Când încetăm să creștem, murim. Trebuie să ne dezvoltăm în mod constant emoțional, intelectual și spiritual. Creștem și ne schimbăm fizic pe măsură ce ne dezvoltăm. Apoi creștem și ne schimbăm emoțional cu fiecare experiență și creștem intelectual pe măsură ce răspundem la evenimente și la lumea din jurul nostru.

Orice vrei să rămână în viața ta – banii, sănătatea, relația, fericirea, dragostea – trebuie cultivat, dezvoltat, extins. În caz contrar, va degenera. Unii oameni satisfac nevoia de a crește prin exercițiu fizic sau citind cărți. Alții trebuie să studieze și să învețe constant pentru a simți că sunt cu adevărat în creștere. Tu ce eforturi depui pentru a crește constant?

Creșterea nu este mereu pe verticală. Avem nevoie de pauze, să ne dăm seama unde suntem și unde vrem să fim.

Cuvinte cheie: dezvoltare, învățare, provocare.

6. Nevoia de contribuție – oferă mai departe

După ce ne-am împlinit toate nevoile, avem nevoie să oferim și altora. Este în natura noastră să dăm mai departe, să ne lăsăm amprenta asupra lumii, iar o viață fără contribuție este una incompletă. Poți contribui cu bani, timp, obiecte pe care nu le mai folosești, servicii pentru cei care au mai multă nevoie și multe altele. Nu ai nevoie nici de mulți bani, nici să-ți dedici viața unei cauze, dar contribuția este esențială pentru un sentiment de împlinire și pentru fericire.

Primele patru nevoi – certitudine, varietate, dragoste și semnificație – sunt esențiale pentru supraviețuirea umană. Sunt nevoile fundamentale ale personalității și fiecare trebuie să simtă că le-a îndeplinit la un anumit nivel. Ultimele două nevoi, creșterea și contribuția, sunt esențiale pentru împlinirea umană. Sunt nevoile spiritului și nu toată lumea găsește o cale de a le satisface, deși sunt necesare pentru o împlinire durabilă.

Fă-ți o listă cu modurile în care îți poți satisface toate cele 6 nevoi în prezent. Tiny habits – nu trebuie să le faci pe toate odată, să țintești foarte sus. Folosește-te de ce faci deja în prezent și găsește căi prin care să îți echilbrezi nevoile de bază.

La acest link găsești mai multe informații despre cele 6 nevoi, dacă vrei să aprofundezi.

Iubirea de sine – plan de acțiune

Dacă ai ajuns până aici, probabil că știi deja foarte multe, citești, te informezi și te preocupă relație cu tine. Chiar dacă avem informațiile necesare, fără acțiune nu vom reuși să schimbăm prea multe.

De fiecare dată când sunt în zona de confort sau disconfort, este pentru că ceva mă ține acolo – un beneficiu. Uneori frica este un beneficiu – mi-e frică de ce urmează să se întâmple, pentru că deja mi-am proiectat, știu ce se va întâmpla. Iar dacă știu și îmi este frică, nu mă voi muta din locul ăla. […] Opusul fricii nu este curajul. Opusul fricii este iubirea!

Atunci când găsești beneficiile a ce urmează să faci, ce vei obține în locul în care vrei să ajungi, uiți de frică. Nu are cum să fie obstacol ceva ce știm că ne va aduce bucurie, așa că trebuie să găsim în noi bucuria a ce ne dorim, nu frica.

Și mai pe scurt, cum pui în practică iubirea de sine și cum treci la acțiune:

  • Să ne dăm atenție, la fel cum dăm telefonului sau felului în care arătăm. Fii atent la tine, analizează-te și pune-te în corp, să conștientizezi ce urmărești prin fiecare acțiune.
  • Încearcă să vezi dacă frica ta este pe bune. Ce s-ar putea întâmpla atât de rău?
  • Găsește bucuria de a încerca. Hrănește-ți curiozitatea de copil.
  • Tiny habits – fă pași mici în direcția în care ți-e teamă: 5 minute azi, mâine la fel, apoi 10 minute și tot așa.

Modelul NLP S.C.O.R.E. pentru rezolvarea de probleme

Bonus al interviului a fost și modelul S.C.O.R.E. din NLP, pe care l-am aplicat în varianta sa embodied (dancing S.C.O.R.E.). O să fac un mix de infomații utile de la Noela și experiența mea personală, pentru a-l putea face și tu acasă.

Foarte pe scurt, dacă NLP nu este un termen familiar, acesta se traduce în programarea neuro-lingvistică și studiază cum învață oamenii, cum gândesc, cum comunică și cum fac schimbări.

Aflând cum funcționăm, ne descoperim tiparele de succes, dar și cele nedorite, adoptând apoi comportamente utile schimbării în orice arie a vieții – personală, profesională, de familie, socială etc. Iar cum schimbarea ține și de rezolvarea de probleme, un instrument eficient este modelul S.C.O.R.E.

Modelul de analiză S.C.O.R.E. ajută la clarificarea problemei și identificarea soluției deoarece explorăm cu ajutorul unor întrebări specifice care invită la răspunsuri cât mai descriptive. Deci relevante pentru a înțelege realitatea noastră interioară!

Este un instrument creativ foarte eficient în procesul de coaching cu clienții. Iar odată ce
treci prin el îl poți folosi în orice situație sau când dai de o problemă nouă de rezolvat.

S.C.O.R.E. este un acronim, care include următoarele componente:

S – simptom: semnele care ne atrag atenția asupra problemei.
C – cauze: intențiile din spatele comportamentului, limitări, restricții.
O – obiectiv: rezultatul dorit, scopul.
R – resurse: orice poate fi de ajutor să-ți atingi scopul – resurse materiale, oameni, abilități, atitudini – din trecut, prezent sau viitor.
E – efecte: impactul pe termen lung al rezultatului dorit.

iubirea de sine si rezolvarea problemelor - modelul SCORE

Exercițiu practic de auto-reflecție.

Să luăm perioada pandemiei, de exemplu. Cu toții am experimentat măcar o provocare în aceste timpuri neobișnuite la nivel personal, în profesie, în familie sau în relațiile sociale.

SIMPTOM

Care este problema principală pe care ai întâmpinat-o? Scrie problema pe o foaie.

Întrebări ajutătoare:
• Ce nu funcționează?
• Ce anume vrei să schimbi?

În cazul meu, primul lucru care mi-a venit spontan a fost dorința de a face prea multe, presiunea pe care o pun pe mine și cum să aleg o direcție prioritară (profesional).

CAUZA

Gândește-te un moment care ar putea fi cauza problemei. Scrie-o pe hârtie.

Întrebări ajutătoare:
• Ce ar putea să determine situația?
• Ce te oprește din a rezolva problema?
• Ce beneficiu îți aduce situația în cauză?

Eu am ajuns destul de rapid la o viziune cu un bătrân neputincios, care este, de fapt, frica mea de a nu ajunge acolo. Frica este și cea care mă împinge să fac cât mai multe lucruri, să am mai multe surse de venit, relații semnificative și opțiuni, în general, astfel încât să nu ajung plină de regrete la bătrânețe, când nu mai pot schimba multe.

OBIECTIV (rezultatul dorit)

Treci de la problemă la rezultatul dorit. Scrie ce-ți dorești în opoziție cu situația de față.

Întrebări ajutătoare:
• Ce vrei să obții diferit față de situația prezentă?
• Unde vrei să ajungi?

Care poate fi opusul unei bătrâneți triste și a neputinței, decât o bătrânețe fericită, plină de energie, relații fericite și hobby-urile preferate. Ideal în căsuța visurilor, undeva în Grecia. 🙂

EFECTE

Având în minte unde vrei să ajungi, scrie care vor fi urmările.

Întrebări ajutătoare:
• În ce fel este obiectivul propus semnificativ pentru tine?
• Ce-ți va aduce atingerea lui, atât ție cât și, după caz, familiei, echipei, organizației, grupului?
• Ce se va schimba pentru tine și cei implicați odată cu obținerea rezultatului dorit?
• În ce măsură ești dispus să accepți aceste efecte? Dacă răspunsul e sub 100%, răspunde la întrebarea următoare: De ce altceva ai mai avea nevoie pentru a accepta total efectele viitoare ale obiectivului propus?

În cazul meu, nefiind un outcome care ar putea afecta alte persoane în rău (maximum familia sau prietenii care ne-ar putea duce dorul la distanță), este clar 100% și lucrul la care visez și mă motivează să muncesc și să cresc.

RESURSE

Privind problema în ansamblul ei – simptom, cauză, obiectiv, efecte – explorează resursele de care ai nevoie pentru găsirea soluției la situația descrisă – obiecte materiale, persoane, atitudini, comportamente, valori etc.

Întrebare suplimentară: cum, cine sau ce altceva m-ar mai putea ajuta în rezolvarea problemei?

Eu sunt singura responsabilă de cum îmi trăiesc viața, ce alegeri fac și cum îmi construiesc acest viitor. Am nevoie de siguranță financiară, iar pentru asta am nevoie în primul rând de sănătate – să am energie pentru a face tot ce îmi propun. Apoi, desigur, de timp investit în învățare continuă, dezvoltare, educație financiară și relații sănătoase.

În formatul Dancing S.C.O.R.E., pe care l-am făcut cu Noela, hârtia și pixul sunt înlocuite cu mișcarea. Astfel, reflecția personală pe baza întrebărilor specifice este însoțită de mișcare în fiecare element – simptom, cauză, resurse, obiectiv, efecte. În acest caz, cele 5 elemente ale procesului sunt marcate pe foi, așezate pe podea, de unde și numele formatului (Dancing S.C.O.R.E.), datorită senzației de flux dată de trecerea noastră, ca într-un
dans, de la o etapă la alta, în reflecție.

Judith DeLozier, pionier în aplicarea NLP în dezvoltarea abilităților interculturale, a
dus modelul și mai departe, fiind un promotor al explorării prin mișcare, influențată
fiind și de experiența sa în balet și dans congolez. Astfel, a luat nastere formatul Dancing S.C.O.R.E.

Iată și rezumatul sesiunii de explorare personală, pe formatul Dancing S.C.O.R.E.:

Te încurajăm să încerci exercițiul acasă, de fiecare dată când întâmpini o problemă, Dacă întâmpini dificultăți, scrie-ne oricând pentru întrebări sau ia legătura direct cu Noela.

Fii la curent cu următoarele episoade și abonează-te la canalul nostru de YouTube sau la newsletter-ul Beauty of Life, unde promitem să ajungem în inbox-ul tău doar cu informații relevante. 🙂


Ajută-ne cu teme de conversație și haideți să construim ceva frumos cu #invatasateiubesti. Tu ce oameni frumoși urmărești și ar avea ceva interesant de spus? Pe tine ce teme te preocupă? Ce lucruri, gânduri și întâmplări stau în calea fericirii? Ce nu poți accepta la tine și vrei să schimbi cu orice preț?

Lasă-ne orice întrebare sau sugestie în comentarii și pe Instagram sau scrie-mi la ana@beautyoflife.ro


Pentru mai multă inspirație alătură-te grupului ”Învață să te iubești” pe Facebook sau urmărește-ne și pe Instagram.

Share this:

Lasă un comentariu

Related Posts

Folosim cookies pentru a îmbunătăți experiența ta pe site. Sperăm că ești în regulă cu asta, iar dacă nu, îți poți retrage acordul oricând. De acord Află mai multe

Privacy & Cookies Policy