fbpx

Obiceiurile stau la baza succesului – 7 pași importanți

Obiceiurile stau la baza succesului dacă e vorba de obiceiuri pozitive şi, de ce nu, a eşecului dacă e vorba de cele toxice. Cu toate astea, în ciuda importanţei obiceiurilor, foarte puţini oameni înţeleg cum funcţionează ele.

De cele mai multe ori când ne gândim la obiceiuri, le dăm o conotaţie negativă. Fie ca o numeşti rutină, lucruri făcute “pentru că trebuie”, lucruri auto-impuse sau oricum vrei să îi spui, obiceiurile au şi o conotaţie pozitivă.

Un obicei e ceva ce faci zilnic fără să te gândeşti conştient la asta. Este o activitate comportamentală pe care o faci în mod automat. Obiceiurile te ajută să faci lucruri fără să depui un efort mental considerabil.

Fie că vrem să recunoaştem sau nu, creierul nostru funcţionează pe principiul “work smart not hard”, aşa că încearcă să transforme în obiceiuri lucrurile noi pe care le învăţa. De fiecare dată când învăţăm ceva nou, facem asta folosindu-ne neocortex (cortexul prefrontal în cazul ăsta), partea cea mai nouă a creierului şi cea care în opinia multora e responsabilă de faptul că suntem specia dominantă de pe planetă. Pe cât de “deştept” este neocortexul, pe atât de multă energie consumă. Iar creierul mută lucrurile în zona sistemului limbic (mai exact în Basal Ganglia), odată ce căpătăm o oarecare abilitate în a le face.

Un exemplu pe care îl dau foarte des este acela cu condusul. Atunci când mi-am luat permisul, era un coşmar să conduc, toate acele lucruri de care trebuia să fiu conştient şi la care trebuia să fiu atent, trafic, pietoni, schimbat viteze, semnal şi multe altele. Când ajungeam să parchez după un drum, răsuflam uşurat.
După vreun an de condus în fiecare zi, a apărut şi conştientizarea că singurele lucruri la care sunt atent acum sunt traficul şi pietonii. Problema e că avem tendinţa să transformăm în obicei şi relaţiile umane, iar asta conduce în cuplu la acel “nu mai eşti la fel de atent ca la început”, dar asta e o conversaţie pentru altă dată.

Azi e despre obiceiuri sănătoase, şi despre cum să le instaurăm.

Schimbarea începe cu un pas mic..obiceiuri

Conform unui studiu, 45% din activitatea noastră zilnică se desfăşoară în baza obiceiurilor, fie că suntem sau nu conştienţi de asta. Când vine vorba de obiceiuri, liberul arbitru e o iluzie. Aproape jumătate din activitatea zilnică este determinată de context şi are loc inconştient. Percepţia noastră despre control nu face decât să raționalizeze ceea ce se întâmplă, dintr-o dorinţă de a ne proteja ego-ul şi a da sens unei realităţi întortocheate.

Este foarte important ca atunci când încerci să îţi formezi un nou obicei să “iei guri mici”. Adică să faci paşi mici, incrementali.

Iată aşadar câteva lucruri pe care le poţi face pentru a îţi dezvolta mai uşor noi obiceiuri, sau pentru a renunţa la unele vechi.

1. Concentrează-te pe câte un obicei.

Dacă vrei să îţi dezvolţi noi obiceiuri, trebuie să înţelegi că e ceva ce îţi stă în cale – ego-ul. Imaginează-ţi că voinţa ta e un muşchi. Şi chiar aşa e, singura problemă apare din faptul că e un muşchi pe care îl foloseşti constant, în fiecare zi. Ca să îi permiţi acestui muşchi să se antreneze, e esenţial să îţi suprimi ego-ul, mai ales în perioada de început, când rezistența la schimbare e cea mai mare, iar acesta va găsi tot felul de scuze pentru a reveni la starea precedentă, la obişnuinţa veche.

Cum voinţa e finită, dacă o împrăştii în încercarea de a dezvolta mai multe obiceiuri odată, o să seci rezervorul destul de repede şi cel mai probabil, nu vei instaura noul obicei.

Apare însă întrebarea: ce obicei să îmi dezvolt?

Asta depinde de tine, decide-te ce e cel mai important pentru tine. Pentru mine spre exemplu, unul dintre principalele obiceiuri este scrisul. Este ceva ce fac în fiecare zi, primul lucru când mă trezesc. Indiferent că scriu un articol, un gând în jurnalul de terapie, un paragraf la o carte sau lucrare, îmi încep ziua aşternând câteva gânduri pe hârtie.

Este esenţial să îţi găseşti un obicei pe care să îl poţi face oricând, care poate fi intergrat cu uşurinţă în viaţa ta şi pe care îl vei face zilnic, chiar şi în zilele când nu ai chef. Astfel, când am început, obiectivul era să scriu 3 rânduri în fiecare dimineaţă. Iar dacă aveam zile în care “trăgeam mai tare” şi scriam 2 pagini în loc de 3 rânduri, în ziua următoare tot îmi scriam cele 3 rânduri.

2. Ia-ți angajamentul pentru minimum 30 de zile

Literatura de specialitate din domeniu variază între 21 şi 66 de zile când vine vorba de instaurarea unui obicei. Nimeni nu ştie sigur, iar părerea mea e că variază de la o persoană la alta şi de la un obicei la altul, unele fiind mai uşor de integrat decât altele.

Sfatul meu e să îţi iei angajamentul pentru 30 de zile, sau o lună dacă îți sună mai bine aşa, iar în aceste 30 de zile să te concentrezi pe acest obicei specific. În acest timp, toată viaţa ta ar trebui să fie structurată în jurul integrării acestui obicei şi să prioritizezi către el, fără excepţie.

3. Paşi mici şi siguri

Secretul, aşa cum spuneam mai devreme, constă în micro-angajamente şi în a te concentra pe aşa numitele quick wins. Care e cel mai mic lucru pe care îl poţi face pentru a te apropia de obiectivul tău e o întrebare pe care mi-o pun des. Obiceiul trebuie să devină comportament automat, nu trebuie să depindă de motivaţie, dorinţă sau starea pe care o ai. E ceva ce faci pur şi simplu, astfel, cu cât e mai “mic” şi cu cât consumă mai puţin timp, cu atât e mai probabil să te ţii de el.

Şi poţi face asta creând micro-angajamente cu care nu poţi da greş. E mult mai important să fii consecvent şi să nu ratezi nicio zi, decât să atingi un milestone al obiectivului tău. Cu cât este mai mic angajamentul, cu atât e mai probabil să te apuci şi să te ţii de treabă.

Câteva exemple de micro-agajamente:

  • Să urci scările în loc de luat liftul în fiecare zi
  • Să mănânci un fruct în fiecare zi
  • Să dai un telefon către un potenţial client în fiecare zi
  • Să te trezeşti cu 5 minute mai devreme în fiecare zi, timp de o lună
  • Să citeşti 2 pagini în fiecare zi

Vrei să pleci la drum cu gândul că e uşor şi că o să atingi sigur ce îţi propui. Vei vedea că în majoritatea timpului, vei face mult mult decât ţi-ai propus. Singura condiţie e să faci în fiecare zi ce ţi-ai propus şi să nu dai skip pentru că ieri “ai dat 3 telefoane”, deci azi şi mâine ai tema făcută.

4. Creează-ţi un sistem prin care să te ţii responsabil

Indiferent că foloseşti o agendă, o aplicaţie sau un buddy, sau toate 3. Un alt lucru care ajută la asta e să faci declaraţii publice despre ce urmează să faci. Studiile arată că e mai probabil să te ţii de un angajament dacă îi anunţi şi pe alţii despre obiectivele tale.

Poţi posta pe Facebook sau poţi să găseşti comunităţi online legate de subiectul respectiv. Poţi folosi aplicaţii, câteva exemple sunt ChainsCoach.me, Loop Habit și multe altele. Este vital să îţi urmăreşti progresul şi să îţi construiești un sistem de suport.

Aveam tendinţa să râd de cei care postează pe Facebook că merg la sală. Până când am început să o fac şi eu şi am constatat că în acea perioadă am fost mai consecvent și eram mai în formă decât oricând altcândva. Validarea socială e un element foarte puternic ce poate fi folosit în interesul nostru.

5. Reiterează-ţi şi reaminteşte-ţi de ce e important

Poți folosi un “colaj de vise” sau un simplu post-it pe care îl lipeşti pe frigider, pe uşa de la baie sau pe cea de la dressing. În toate locurile în care ajungi zilnic. Ai nevoie de ceva care să îţi amintească că ai de făcut acel lucru, mic. Dacă ratezi vreuna din cele 30 de zile, e ca şi cum ai reseta numărătoarea.

De asemenea, scrie periodic de ce faci asta, ce încerci să obţii şi care sunt beneficiile pe care le vei avea în urma dezvoltării acestui obicei.

obiceiuri alex aninosanu think backwards
Creează-ți un dream collage.

6. Celebrează succesul

Un lucru care m-a ajutat deseori să integrez obiceiuri noi în viaţa mea a fost să îmi creez un sistem de răsplată pentru reuşita de a fi consecvent. Avem tendinţa de a subestima importanța conştientizării răsplatei sau pe cea a distracţiei, atunci când încercăm să instaurăm un obicei. Doar asociem obiceiurile cu disciplina, nu?

Cum să mă distrez şi să fiu disciplinat în acelaşi timp? Se poate şi aşa, tu decizi care sunt acele momente în care te răsplăteşti şi pentru ce anume.

7. Fă-o pentru tine

Nu te mai gândi la lucrurile pe care “ar trebui” să le ai ca obiceiuri. Fă ce simţi că e important pentru tine şi dezvoltă obiceiuri care să susţină obiectivele tale şi să te motiveze.

Sentimentul de vinovăţie că ai pus câteva kilograme în plus de sărbători nu o să te ajute să ai un stil de viaţă sănătos. Poate te ţine cam până pe la jumătatea lui februarie, dacă ai noroc.

Aşadar, după cum vezi, nu e chiar aşa de greu să dezvolţi un nou obicei.

Dacă nu rămâi cu nimic altceva din acest articol, rămâi cu aceste 3 lucruri:

  • Asociază-l cu un obiectiv important de-al tău
  • Ia-ți angajamentul că o să îl faci în fiecare zi, timp de 30 de zile, fără excepţie
  • Începe cu cel mai mic lucru, micro-angajament, pentru a creşte şansele de succes.

Care e experienţa ta cu instaurarea de noi obiceiuri sau estomparea celor vechi? Care sunt obstacolele şi provocările pe care le-ai întâlnit?

alex aninosanu obiceiuri

Share this:
Alex Aninoșanu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *