fbpx

Journaling – cum te ajută să te înțelegi mai bine

by Felicia Grosu
journaling

În călătoria către sine și în descoperirea propriei ființe, scrisul poate fi reprezentat printr-un desen
tehnic al arhitecturii tale interioare. Scrisul poate ajuta la conturarea ideilor, iar punerea acestora
pe o filă de hârtie ar descâlci gândurile care fug, trec sau stagnează.

Nu există reguli în scriere, nici limite, atât timp cât se scrie tot ce vine. Personal, scriu tot ce simt și cât simt, scriu ca să-mi eliberez mintea, sufletul și până la ultimul punct mă simt mai bine cu mine însumi.

Ce înseamnă journaling

Termenul de „journaling” a început să fie tot mai popular și revine în trend, dar, în esență e doar un instrument de autocunoaștere.

Julia Cameron a introdus termenul de „Morning pages” în cartea sa „The Artist’s Way”, un exercițiu de journaling pentru dezvoltarea creativității, care încurajează scrierea de dimineață a trei pagini prin care expulzezi furie, gânduri meschise și neînsemnate.

Eu am jurnale de când eram mică, continuând cu adolescența și până în prezent. Foarte rar se
întâmplă să recitesc, dar îmi place să văd evoluția mea în gândire, tehnica de scris și maturizarea
mea.

journaling

Unele scrieri pot fi diferite, îmi notez obiectivele și intențiile la care de multe ori revin pentru a-
mi restabili traiectoria. Alte scrieri sunt doar despre mine, relația cu mine însumi și relațiile cu oamenii care mă înconjoară.

Cele mai multe scrieri sunt impregnante cu dureri, frustrări, trăiri negative și neîncredere. Sunt scrise în momentele de singurătate, tulburi sau nesigure, în plină vulnerabilitate. Exact în acele momente scrisul mă eliberează și mă ajută să revin la starea mea de calm, pace, liniște cu mine însumi încât, uneori, nu-mi amintesc factorul declanșator sau îmi pare irelevant pentru neliniștile mele care pot rămâne în subconștient și sabotează întreaga zi.

Uneori fac exercițiul de a-mi reciti textele în momentele mele de bine și introspecție. Atunci observ, de cele mai multe ori, un tipar de gândire și pot identifica ușor stilurile mele nefolositoare de a gândi, cum ar fi gândirea totul sau nimic, maximizarea (catastrofarea) și minimizarea, trebuie e obligatoriu sau supra-generalizarea.

Cum contribuie scrisul la o igienă emoțională sănătoasă

Devenind conștientă de aceste stiluri, îmi pot identifica mai ușor momentele în care deviez și-mi sabotez încrederea și liniștea. Prin acest exercițiu pot învăța să-mi controlez gândurile care-mi fac rău, încerc să le educ și să nu genereze emoții nedorite.

Prin scris am devenit conștientă că mă las de multe ori condusă de emoții precum furia, emoții care
declanșează anumite gânduri, ce se reflectă în comportamentul meu față de mine însumi sau față
de ceilalți.

Pe mine scrisul m-a ajutat să filtrez emoțiile și să nu le las să mă conducă. Scrisul m-a alinat în același timp și mi-a oferit spațiul necesar pentru vindecare și înțelegere a propriilor stări. Au fost scrieri sub formă de scrisori adresate oamenilor, persoanelor dragi, persoanelor care m-au rănit, prin care-mi plângeam suferințele, furia și eșecurile.

Scoatem tot ce se acumula în adâncul meu și nu puteam scoate în față din cauza fricii, abandonului sau a rușinii.

De multe ori nu mă recunoșteam, nu înțelegeam unde stăteau ascunse aceste sentimente reprimate. Îmi era frică să le recunosc și să pot admite că le am. Îmi era teamă de persoana care puteam deveni, dar continuam
să scriu, să învăț să mă accept așa cum sunt și să înțeleg că nu e nimic greșit să fii uneori inundat și de emoții „dificile”.

La finalul textului scris eu mă simțeam mai bine și putea da foc foilor marcate cu sentimentele mele. Astfel, scrisul a devenit pentru mine o tehnică terapeutică care mi-a fost la îndemână.

Scrisul ca ritual de seară

Un alt exercițiu de scris pe care aș dori să-l adaug ritualului meu de seară ar fi un jurnal prin care să-mi notez la ce aș vrea să renunț, pe ce aș vrea să mă focusez, pe ce aș vrea să-mi canalizez energia și pentru ce sunt recunoscătoare.

Îndemnul meu e să scrii, să scrii despre lucruri pe care vrei să le faci, scrie ce simți sau cum ai vrea să fii, scrie despre grijile și emoțiile pe care le trăiești. Scrie chiar dacă la început poate fi dificil sau în antiteză cu natura ta mai practică.

Scrie, poate descoperi ceva nou la tine, poate te descoperi pe tine. Mintea noastră poate fi surprinzătoare și de cele mai multe ori nici nu știm ce ne poate ascunde până nu începem să căutăm mai atent și conștienți. Cel mai simplu, doar atunci când începi să scrii într-un jurnal, vei descoperi ce îți face bine să scrii.

Dacă până acum încă te îndoiești de beneficiile aduse de journaling, există studii care arată că acest tip de scris poate îmbunătăți calitatea somnului, sistemului imunitar și stimulează încrederea în sine. Conform datelor publicate de un grup de cercetători din Noua Zeelandă, scrierea expresivă poate ajuta chiar și la refacerea fizică.

Se crede că scrierea despre evenimentele neplăcute poate ajuta la înțelegerea mai bună a acelor factori perturbatori și reduce nivelul de stres.

Pe mine journaling-ul m-a ajutat să mă conectez cu mine însumi, să-mi observ emoțiile și gândurile, să mă cunosc mai bine, să-mi înfrunt demonii, să găsesc răspunsuri și să mă accept.

Tu ai încercat până acum?

Share this:

Lasă un comentariu

Related Posts

Folosim cookies pentru a îmbunătăți experiența ta pe site. Sperăm că ești în regulă cu asta, iar dacă nu, îți poți retrage acordul oricând. De acord Află mai multe

Privacy & Cookies Policy