Când am început să mă documentez despre acest subiect, aș fi vrut să încep cu o simplă definiție a ceea ce înseamnă să fii atractiv. Am realizat însă, în scurt timp că o definiție nu prea are ce căuta în acest articol. Ar fi fost mult prea simplu și nu ar fi acoperit nici pe departe sensul cuvântului.
Motivul principal fiind, indiferent de ceea ce vor crede alții, noi vom avea propriile definiții a ceea ce înseamnă să fii frumos, atractiv sau mișto. Totuși pentru a porni de la ceva, am ales celebrul citat Beauty is in the eye of the beholder – Frumusețea este în ochiul privitorului.
Astfel, voi vorbi aborda în acest articol câteva idei, și anume:
- Știința de a fi frumos – ce rol joacă creierul în a găsi frumusețea, dar cultura ?
- Puțină istorie – pentru a ne lămuri totuși ce a fost și ce este frumusețea
- Frumusețea în momentul actual
Beauty – detected ?! – Cum detectăm frumusețea ?
Conform lui Yarosh (2019) creierul folosește cel puțin trei module, compuse din regiuni cerebrale interconectate, pentru a judeca atractivitatea feței:
- unul pentru identificare
- unul pentru interpretare
- unul pentru evaluare.
Câteva elemente cheie sunt luate în considerare pentru a aprecia un om atractiv sau nu – cum ar fi: vârsta și sănătatea, proporțiile feței și corpului, simetria, culoarea și textura feței.
Totuși, bărbații și femeile au strategii diferite pentru a părea atrăgători și totodată au interese diferite în identificarea frumuseții în oameni.
Chiar mai mult de atât, fiecare cultură are o definiție proprie în ceea ce privește atractivitatea. Articolul lui Willet-Wei (2015) relatează cum jurnalista Ester Honig și-a trimis fotografia proprie unor diferiți grafici designeri din lume având simpla cerință Make me beautiful (Fă-mă frumoasă).

Rezultatele au variat. Dacă în unele culturi fotografia a fost schimbată total, în altele, doar câteva modificări i-au fost aduse. Ceea ce e drept, în fiecare cultură ceva a fost schimbat, fie că vorbim de culoarea pielii sau a părului, ori despre proporțiile corpului. Ceea ce a fost constant a fost schimbarea continuă.
We go round and round… – Învățăm istorie
Am sperat că mă voi lămuri puțin dacă voi apela la istorie. Întrebarea mea inițială a fost dacă au existat mereu niște standarde/trăsături căutate, iar dacă au existat, care sunt acelea. Și într-adevăr, ele au existat și există, dar totuși e o mică problemă. Niciodată nu au fost la fel.
Kelsey-Sugg (2018) a încercat să găsească un răspuns la o întrebare similară cu cele de mai sus, și anume De un vin standardele de frumusețe ?
Aceasta afirmă că în istoria artei, ideea de frumusețe pare să fie de origine biologică, dar și de origine culturală. Într-o discuție cu un istoric de artă aceasta a aflat că, anatomia omului a fost și este un punct de referință pentru standardele de frumusețe. Însă, această reprezentare s-a schimbat dramatic în diferite perioade artistice.
Acum 28,000 ani statueta Venus Willendorf ilustra o femeie cu trăsături proeminente, grăsimea fiind considerată o formă de frumusețe. În perioada clasică, frumosul era reprezentat de proporțiile perfecte – simetrie. Apoi, în epoca renascentistă, frumusețea a fost asociată cu statutul persoanei.
Totuși, istoricul de artă nu a putut răspunde dacă arta poate să reflecte standardele de frumusețe. Pentru că aici intervin factori multipli.
Frumusețea în momentul actual
Standardul de frumusețe se schimbă constant – iar aceste schimbări au loc în momentul actual – chiar și într-o secundă (spre deosebire de secolele trecute). Lucru datorat presei, dar și culturii.
Totodată, în acest articol se indică faptul că standardele noastre se schimbă cu fiecare chip pe care îl vedem. Iar asta ar însemna că standardele noastre vor deveni mult mai realiste doar prin simplul fapt că ne schimbăm experiența vizuală. Chiar mai mult de atât, se afirmă faptul că noi nu suntem obligați să ținem cont de anumite standarde ale mediei, ci este vorba de o alegere. Alegerea de a te uita sau nu la anumite imagini.
Finalul cu păreri
Pe scurt, aș putea să spun că frumusețea este definită de fiecare persoană diferit. Desigur, vor fi întotdeauna anumiți factori de care noi vom ține cont – mai mult sau mai puțin – dar ce putem spune cu siguranță este faptul că ei vor exista mereu.

Ce sau cine ne va influența, măsura în care ne va influența sau importanța pe care noi o vom acorda depinde de fiecare în parte.
Cel puțin eu am fost impresionată când am găsit pe minunatul YouTube, acest filmuleț, unde fete cu vârste între 5-18 ani spun ceea ce înseamnă pentru ele frumusețea. În mod special m-a impresionat o fetiță de 7 ani care a spus că Oglinda nu te minte, dar te minte despre ceea ce e în inima ta. Vă las pe voi să interpretați mesajul și sper să vă uita-ți și la restul răspunsurilor.
În altă ordine de idei, pot spune că aceste standarde (pe care până la urmă noi ni le creăm), reușesc într-o anumită măsură să ne constrângă. Dove, în campania Are you your own worst critic? (Ești tu, cel mai mare critic al tău ?) a realizat un mic experiment unde întrebau diferite femei ce le displac la ele, și la sfârșit le-au întrebat ceea ce le place la ele. Dacă criticile au avut un average de 2 secunde, ei bine complimentele au fost date mai greu și cu jumătate de gură.
Pentru a avea totuși o concluzie am să repet din nou Oglinda nu te minte, dar te minte despre ceea ce e în inima ta.
Pentru voi ce înseamnă frumusețea ?
Alte filmulețe interesante
- Bay Area Digital Arts, 2017. Beauty | Documentary on Societal Beauty Standards. Valabil la : < https://www.youtube.com/watch?v=8eAL4JNQQU8 >
- Dove, 2013. Dove Real Beauty Sketches | You’re more beautiful than you think. Valabil la : < https://www.youtube.com/watch?v=litXW91UauE >
- BBC Three, 2018. What Happens When Strangers Get Real About Body Image. Valabil la : < https://www.youtube.com/watch?v=xBEpOOlhNVQ >
- My Pale Skin, 2015. YOU LOOK DISGUSTING. Valabil la: < https://www.youtube.com/watch?v=WWTRwj9t-vU >
Bibliografie
- Yarosh, D. B., 2019. Perception and Deception: Human Beauty and the Brain. Behavioral sciences (Basel, Switzerland), 9 (4), 34. [online] Valabil la : < https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6523404/ >
- Willett-Wei, M., 2015. How designers in 18 different countries photoshopped this model after being told to make her beautiful. [online] Business Insider. Valabil la: < https://www.businessinsider.com/perceptions-of-beauty-around-the-world-2015-8 >
- Kelsey-Sugg, A., 2018. We asked experts where beauty ideals come from. They (mostly) disagreed. [online] ABC National. Valabil la : < https://www.abc.net.au/news/2018-09-12/who-decides-what-beauty-is/10177538 >
- Ponti, C., 2018. Why you don’t really have a ‘type’. [online] BBC Future. Valabil la: < https://www.bbc.com/future/article/20180918-online-dating-is-changing-our-perceptions-of-beauty >
- Allure, 2018. Girls Ages 5-18 Talk About What Beauty Means to Them. valabil la: < https://www.youtube.com/watch?v=j541ShtTSJU >
- Dove, 2014. Dove Inner Critic | Are you your own worst critic?. Valabil la : < https://www.youtube.com/watch?v=PPjeelgG9Cg >