Longevitate în 7 pași (IV)

Al patrulea pas este SPORTUL, poate arma numărul 1 împotriva îmbătrânirii. De exemplu, un studiu publicat în Atherosclerosis, efectuat pe 4000 de adulți, a arătat că nivelul activității fizice este invers proporțional cu valorile PCR (proteina C Reactivă care cu cât este mai scăzută, cu atât este mai bine pentru sistemul imunitar). Însă și multe alte rezultate ne demonstrează că sportul este esențial în menținerea sănătății.

sport

Mark Liponis numește acest pas dans pentru că cea mai eficientă formă de mișcare este cea cu ritm (înot, canotaj, alergat, mersul pe bicicletă etc.). Studiile arată că persoanele care practică acest tip de sport au valorile PCR mai scăzute decât a persoanelor care fac fotbal, de exemplu.
Ritmul este important pentru că mușchii acționează în perechi, în timp ce un mușchi lucrează, celălalt se relaxează și tot așa. Impulsurile nervoase care reglează grupele de mușchi perechi sunt inițiate de semnalele transmise de creier către măduva spinării. Substanțele chimice neurotransmițătoare sunt detectate și de sistemul imunitar, ceea ce înseamnă că devine mai puternic.

Tipuri de sport care pot fi practicate foarte ușor

1. Dacă nu ai mai făcut sport începe cu mersul pe jos, ar trebui să parcurgi 10.000 de pași zilnic. Cel mai ușor îți poți măsura pașii cu un pedometru. Poți începe prin a coborî cu 2-3 stații înainte de locul de muncă și casă. Apoi continuă cu plimbări în parc, cu ocazia asta respiri și aer mai curat, iar când ajungi la un nivel în care nu mai simți că obosești începe să mărești pasul.

2. Înotul este cel mai eficient sport pentru sănătatea întregului organism și vestea bună este că poate fi practicat de oricine, indiferent de vârstă sau probleme de sănătate. Dacă nu știi să înoți ai 2 variante: găsești un instructor care să te învețe (cunosc și persoane de peste 60 de ani care abia au învățat să înoate și fac câteva lungimi lejer) sau aqua gym, la orice sală ar trebui să fie cursuri de aerobic pe muzică sau un instructor care să îți arate câteva mișcări.

3. Îți poți cumpăra o bicicletă sau un stepper și să îți faci un program zilnic. Ideea principală în orice tip de mișcare este să îți măsori rezultatele și să îți crești performanța. Fie lucrezi mai mult timp, fie la un nivel mai greu.

4. Înscrie-te la cursuri de aerobic. Acum ai la dispoziție o paletă foarte largă de exerciții, deci ai de unde alege și sigur nu te vei plictisi.

5. Aleargă în parc, pe stadion sau în zona în care locuiești. Cel mai indicat ar fi să alergi pe o pistă de atletism pentru că, în timp, suprafața dură a asfaltului îți poate crea probleme la articulații și te poți alege chiar cu probleme serioase la menisc sau ligamente.

6. Una dintre cele mai la îndemână și distractive  activități este săritul corzii. O poți face acasă, la sală, în parc și oriunde dorești tu. De asemenea, este un sport foarte solicitant și te va ajuta foarte mult să pierzi și în greutate dacă asta îți dorești.

7. Ia cursuri de dans. Și aici ai de unde alege de la vals, tango, până la street dance sau latino. Cu siguranță nu te vei plictisi, mai ales dacă găsești și un partener pe măsură :).

8. Tenisul este iarăși un sport ritmic, solicitant, care aduce după sine rezultate foarte bune ale valorilor PCR.

Acestea sunt doar câteva exemple, există multe alte activități cu rezultate excelente (drumețiile, artele marțiale, exercițiile în intervale etc.), trebuie să îți alegi ce îți place cel mai mult și să te ții de treabă. Pentru a nu te plictisi poți face o lună înot, alta aerobic și orice altceva îți stârnește interesul constant pentru mișcare.

Mult spor și o imunitate de fier!

Share this:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *