Longevitate în 7 pași (II)

Dacă primul pas pentru o viață lungă și sănătoasă este mai puțin evident (respirația), al doilea este știut de toată lumea, respectat de puțini – ALIMENTAȚIA.

alimentatie

Foarte mulți oameni confundă alimentația sănătoasă cu dietele de slăbit. Aproape de fiecare dată când spun ceva de legume sau fructe mi se spune ceva de genul „nu-mi spune că și tu vrei să slăbești”, urmat de o privire acuzatoare. Oare cât timp va mai trebui să treacă pentru ca obiceiurile sănătoase să nu însemne cură de slăbire? Și mai puțini oameni știu că inclusiv dietele de îngrășare se bazează pe alimente sănătoase.

7 sfaturi pentru o alimentație sănătoasă:

1. Începe dimineața cu un pahar de apă călduță în care ai stors o jumătate de lâmăie – curăță organismul și favorizează digestia.

2. Mănâncă doar atunci când îți este foame. Foarte multe persoane mănâncă atunci când sunt plictisiți, nervoși sau triști. Gândește-te de 2 ori înainte de a mânca dacă îți este foame sau doar ai poftă de ceva. Un exercițiu bun este să bei un pahar de apă sau un ceai și să vezi dacă mai simți că îți este foame.

3. Repartizează hrana pe parcursul zile. Dacă mănânci foarte mult la o masă, îți îngreunezi digestia și sistemul imunitar se activează, îngreunând celelalte funcții ale organismului. Încearcă să mănânci puțin și des, începând cu un mic dejun sănătos, timpul de mult ori de aici pleacă totul. Iar dacă nu poți mânca dimineața, de cele mai multe ori înseamnă câ mănânci foarte mult seara (sau foarte târziu). Pentru mine a funcționat tot timpul principiul celor 5 mese (3 mese principale și două gustări).

4. Mănâncă într-un mediu liniștit și fără alte activități. Digestia este îngreunată dacă în timp ce mănânci conduci, stai la laptop sau ai alte activități. O altă variantă este să iei masa într-un cadru social, alături de prieteni sau familie.

5. Mestecă bine mâncarea. Pe lângă toate substanțele implicate în digestie și ficatul și pancreasul contribuie la acest proces, iar în momentul în care înghiți hrana fără să o mesteci suficient suprasolicițitoate aceste organe.

6. Alcătuiește-ți un meniu variat. Pentru a putea acoperi nevoile zilnice ale organismului trebuie să avem un meniu variat – fructe, legume, proteine slabe, grăsimi sănătoase și carbohidrați. Printre cele mai bune alimente pentru o imunitate de fier se regăsesc: peștele (somon sălbatic, păstrăv, macrou, hering, sardine etc.), nucile, cruciferele (varză, broccoli, conopidă, gulie), cerealele integrale (grâul integral, orezul brun, quinoa, ovăzul integral etc.) sau leguminoasele (mazăre, linte, fasole etc.)

7. Adaugă legume la fiecare masă. Dimineața poți adăuga la omletă roșii, ardei gras sau orice legumă îți place. Pentru prânz sau cină poți adăuga salate felului de mâncare principal (asta dacă nu te saturi doar din salată). Pentru a obține toți nutrienții necesari din alimente trebuie să consumi minim 6 porții de legume diferite pe zi (o legumă medie-mare sau o ceașcă).

Cel mai indicat este să îți schimbi obiceiurile pe rând, pentru a nu fi copleșit. Pentru un meniu variat îți recomand să mergi la un medic nutriționist sau să îți gândești meniul cu o săptămână în avans pentru a te asigura că ai toate alimentele necesare în frigider și a consuma din cât mai multe grupe diferite.

Pentru început poți încerca să mănânci o zi pe săptămână doar alimente vegetale, în următoarea săptămână două zile și tot așa până descoperi plăcerea de a mânca legume. 🙂

Share this:

Ana Musat
Sunt o idealistă. Visez să schimb lumea sau măcar o mică parte din ea. Optimismul mă face să văd mereu jumătatea plină al paharului. Îmi plac oamenii pozitivi, cu inițiativă și care își trăiesc viața după propriul set de valori.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *